Dropshipping jako model prowadzenia sklepu

Dropshipping – Internet jest środowiskiem, w którym handel może rozwijać się na bardzo dogodnych warunkach. Niewątpliwymi zaletami sprzedaży w Sieci są ogromny zasięg oferty i szybkość w dotarciu do klientów, którzy mogą być nią potencjalnie zainteresowani. Wirtualne otoczenie jest jednak bardzo często dość mocno nasycone podobnymi sklepami, więc o ile uda się nam zachęcić klienta do zakupu, to może okazać się, że trzeba będzie włożyć w to więcej wysiłku, niż można się by było spodziewać.

Dropshipping jako model prowadzenia sklepu internetowego – kompendium wiedzy

Odpowiednia widoczność w wyszukiwarce, opanowanie wiedzy związanej z potrzebami konsumentów oraz specyfiką branży, którą reprezentujemy, nawiązanie współpracy z zaufanymi hurtowniami – elementów, na które kładzie się tu spory nacisk, jest wiele. Ostatnimi czasy to grona opcji związanych z handlem internetowym dołączył również tzw. dropshipping. Czym on jest? Na czym polega model dystrybucji na nim oparty? Dla kogo może to być opłacalny wybór, a dla kogo niekoniecznie? Czy wiąże się on z poprawą standardów sprzedaży? O tym w dalszej części artykułu.

 

Specyfika dropshippingu

Jak już wspomnieliśmy, handel internetowy stanowi niezwykle duże wyzwanie dla marketingu, jakim zostanie objęty – czy to ze względu na specyfikę branży, czy też sporą konkurencję na rynku. Warto jednak uświadomić sobie, że choć kupujący poznaje nasz asortyment jedynie w formie wirtualnej, to finalnie każdy produkt ma on swoją fizyczną postać, a więc wiąże się z pewnymi wyzwaniami natury logistycznej. Im bardziej rozbudowana oferta, tym więcej czasu należy poświęcić na opracowanie skutecznej metody magazynowania produktów oraz oczywiście stworzenie systemu ich wysyłki, niezależnie od ilości zamówień. W modelu bazującym na dropshippingu rozwiązaniem jest stała współpraca sklepu i dostawcy. Odbywa się to poprzez:
– przeniesienie procesu wysyłki na hurtownię, z której zamawialibyśmy w innym przypadku owe produkty do realizacji zamówień,
– ograniczenie roli sprzedającego do podmiotu zajmującego się zbieraniem zamówień,
– wysyłanie szczegółów zamówień bezpośrednio do dostawcy i opłacanie ich wysyłki.
Efekt? Krótszy czas wysyłki, ograniczenie kosztów magazynowania towaru, a także większe zyski z prowadzonego w ten sposób biznesu.

Jak sklep internetowy korzysta na dropshippingu?

Proces wysyłki obsługuje w tym modelu dostawca. Znaczy to, że również i konieczność odpowiedniego zapakowania towarów leży po stronie hurtowni, która zdecyduje się na taką współpracę. To samo dotyczy również opłat za utrzymanie magazynu, co przy integracji z kilkoma dostawcami potrafi znacznie zmniejszyć koszt prowadzenia handlu przez Internet. Dodatkowymi korzyściami, na które może liczyć sprzedawca, są w tym przypadku: niewielki koszt zaaplikowania tego mechanizmu do prowadzonego sklepu internetowego, szybki czas przystosowania oprogramowania strony do obsługi takiego modelu dystrybucji, częściowe lub pełne zautomatyzowanie migracji potrzebnych do wysyłki danych, możliwość znacznego zwiększenia zasięgu oferowanego asortymentu.

Model sprzedaży dedykowany dla…

Jeśli powyższe udogodnienia, związane z modelem sprzedaży na zasadzie dropshippingu, wydają się sprzedającemu atrakcyjne, to można powiedzieć, iż oferta tego typu jest dla niego dedykowana. Warto jednak uświadomić sobie, że ma ona niestety dwa ograniczenia:
– platforma, na której został utworzony sklep, musi posiadać taką opcję integracji z hurtownią (dotyczy wariantu, w którym tworzy się połączenie pomiędzy dwoma systemami, czyli tzw. XML),
– nie wszystkie hurtownie współpracują z danym oprogramowaniem i jego dostawcą (tutaj istnieje jednak możliwość negocjacji przystąpienia dystrybutora do takiego modelu sprzedaży, podczas której można się dowiedzieć również, czy warunki takiego rozwiązania byłyby równie korzystne, a możliwości nieokrojone).

Za cenne wskazówki do stworzenia tego artykułu dziękujemy portalowi RedCart.pl

 

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o